Vecozo

Het Cliëntdossier is een verzamelnaam voor alle beschikbare informatie van de cliënt die aanwezig is, zowel digitaal als op papier. Het cliëntdossier bevat onder andere de zorg- en dienstverleningsovereenkomst, het wettelijke zorgplan, administratieve cliënt gegeven en indicatiebesluit. Het is dus een medisch dossier met meetschalen en onderzoeken en verbindt dus idealiter primaire en secundaire processen. Een ECD is een hulpmiddel, in de kern een cliëntvolgsysteem, dat het primaire proces van zorg- en dienstverlening ondersteunt. In het ECD komen kwalitatieve en kwantitatieve cliëntgegevens bij elkaar.

Meer over Elektronische Cliëntdossier

ECD is een verzamelnaam voor een type softwarepakket dat door verschillende software leveranciers in Nederland wordt geleverd, net zoals bij een HR-pakket. Ook wordt de term EPD wel eens gebruikt, maar dit gebeurd vaker in een ziekenhuisomgeving. Iedere zorginstelling heeft een eigen werkwijze. Zo zijn tussen twee zorgaanbieders vaak nog veel verschillen over wie wat vastlegt op welke manier. Dit betekend ook dat het Elektronisch Cliëntdossier iedere keer anders moet worden ingericht. De Nederlands overheid stelt eisen aan het vastleggen van gegeven in het dossier. Jaarlijks vinden er controles plaats op de vastgelegde gegeven en moeten zorgaanbieders verantwoording afleggen over de registraties.

Waarom werken met een Elektronisch dossier?

Meerdere cliëntgroepen, meerdere registratie en declaratie-modellen, meerdere financieringsvormen stellen hun eisen aan de bedrijfsvoering. Een modern ECD-systeem kan daarbij helpen door de medewerkers te ondersteunen. De ondersteuning is voornamelijk bij de uitvoering van complexe administratieve eisen in relatie tot indicatie, levering, declaratie en zorgtoewijzing. Het Elektronische Cliëntdossier dient er onder meer toe dat een goed arrangement of zorgpas kan worden opgesteld en vastgelegd. Hierdoor wordt de relatie tussen activiteiten en financieringsbronnen goed is geborgd. Dit is niet alleen voor de juiste registratie en declaratie relevant, maar ook om een werkwijze voor medewerkers in te voeren die flexibeler is en minder afhankelijk is van veranderende regelgeving.

Vecozo

Vecozo is een landelijk communicatiepunt voor de zorg. Hun bieden een veilige en kwalitatief hoogwaardige digitale omgeving, waarin ketenpartijen administratieve gegevens kunnen uitwisselen. In 2002 is het bedrijf opgericht. Kostenbeheersing in de zorg door administratieve lastenverlichting staat sinds 2002 centraal. 200 medewerkers zetten zich daarvoor in. Het is natuurlijk erg belangrijk dat het systeem makkelijk werkt en alle dossiers veilig zijn. Omdat de informatie die besproken wordt tijdens een gesprek heel erg privé is, is het de bedoeling dat dit veilig is en niet door andere gelezen kan worden. Dit is ook erg belangrijk omdat er een boete staat op het verspreiden van persoonlijke gegevens van cliënten.

Klik hier voor meer informatie

ECD, Vecozo

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *