Data analyse

Met data analyse kan waardevolle informatie omgezet worden in kennis. Deze data is afkomstig van internetverkeer. Hierbij kun je denken aan het bezoeken van een specifieke website of pagina, het invullen van een contactformulier of het aanklikken van een link. Voor een bedrijf is deze data van onschatbare waarde. Er kan namelijk meer inzicht worden verkregen in de behoefte van de doelgroep of de maatschappij. Bedrijfsactiviteiten of zelfs een complete bedrijfsstructuur kunnen hierop aangepast worden. Voordat deze data gebruikt en toegepast kan worden, moet het een aantal processen ondergaan. Pas daarna kan de data gebruikt worden in diverse besluitvormingen of vraagstukken. Data analyse laat zien wat er op dit moment speelt, maar ook welke effecten dat eventueel kan hebben op de toekomst.

 

De processen van data analyse

Wereldwijd produceren we dagelijks veel data. Triljoenen bytes zijn dan ook meer regel dan uitzondering. Om deze verkregen data ook daadwerkelijk toe te kunnen passen, moeten er in de data analyse een aantal stappen worden doorlopen. Pas dan wordt er meer inzicht verkregen in de behoefte van bijvoorbeeld een specifieke doelgroep. Als eerste stap in data analyse wordt de verkregen informatie geanalyseerd en gemodelleerd. Ook wordt de data gefilterd waardoor er alleen waardevolle en bruikbare informatie overblijft. Ook moeten er verbanden worden gelegd tussen de verschillende soorten data. Dit proces gaat pas van start als er voldoende inzicht is in de informatie die een onderneming of bedrijf binnenhaalt. Na deze stap in data analyse moet de verkregen data ook nog geprepareerd en voorbereid worden. In de meeste gevallen gebeurt dit door data mining, waarbij er aan de hand van specifieke formules verbanden kunnen worden gelegd tussen de data.

 

Wanneer data analyse inzetten?

Data analyse wordt al geruime tijd gebruikt. Hierbij kun je denken aan zorginstellingen zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar ook andere onderzoeken maken veelvuldig gebruik van data analyse. Door deze schat aan informatie te ontcijferen, wordt er meer inzicht verkregen in de wensen de maatschappij, de klant of de doelgroep. Data analyse is daarmee een belangrijk element in het succes van bijvoorbeeld een bedrijf. Je weet door de analyse niet alleen waar nu behoefte aan is, maar ook wat in de toekomst van belang kan zijn. Data analyse kan ingezet worden door grote multinationals, maar ook door MKB bedrijven en webshops. Deze informatie levert een waardevolle bijdrage aan het behalen van de gestelde doelstellingen. Niet alleen voor dit moment, maar ook voor in de toekomst.

De meerwaarde van data analyse
Posted in: ICT

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *